Erik
    Just nu går jag i årskurs 9 och har gjort tre av fyra nationella prov i matematik (delprov A,B och C). Personligen så har det har gått riktigt dåligt och det får inte gå sämre än vad det har gjort då jag ligger på betyget E i matematik. Den fråga som jag vill ha svar på är ifall nationella proven "väger" mycket på ditt slutbetyg eller ifall det är upp till lärarna att bestämma

    Tacksam för snabbt svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    det Nationella provet väger mycket, men det är ändå upp till läraren att sätta betyg. Det Nationella provet ligger i slutet av kursen och mäter kunskaper i Hela kursen; därför är det ett mycket viktigt prov; och även pga det är samma prov som alla elever gör - så blir det inte så att vissa lärare ger svårare och andra lärare - lättare uppgifter, utan alla gör samma uppgifter och på så sätt är det lättare att få fram på vilken nivå elevernas kunskaper ligger och sätta rättvisa betyg.
    Men betyg på kursen behöver inte vara samma som på det nationella provet.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA