Saga
    Hej! Kan du förklara meritpoäng och om det spelar någon roll vilket betyg man får i en meritpoängkurs? Jag läser t.ex. Spanska 4, vad gör det för skillnad om jag får A eller C?

    Sen undrar jag också om jag får meritpoäng för naturkunskap 2 och om vilket betyg jag får där kommer spela stor roll.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Saga!
    Betyg i kurser som ingår i Examensbevis (som du får efter 3 år på gymnasiet) och som man får meritpoäng för - räknas även in i ditt Jämförelsetal.
    Jämförelsetal + meritpoäng = meritvärde

    Det är med ditt Meritvärde som du konkurrerar om plats på högskola/universitet.

    Vi tar ett exempel: vi säger att du får betyg A i alla kurser på gymnasiet med ett undantag - du får betyg C i Spanska 4.
    För det första, så läste du också Moderna språk (spanska) 3 och för den kursen får du 0.5 i merit.
    För Moderna språk (spanska) 4 får du 1.0 i merit.

    Om man har alla A betyg blir jämförelsetal 20.0 men du får C i Spanska 4 och då blir ditt jämförelsetal 19.8 i stället för 20.0.

    19.8 + 0.5 (för Spanska 3) + 1.0 (för Spanska 4) = 21.3 i meritvärde

    Ett annat exempel:
    du söker en högskoleutbildning där matte inte krävs för särskild behörighet men i ditt gymnasieprogram ingår Matte 2 (eller så väljer du att läsa Matte 2). För Matte 2 får du 0.5 i merit.

    Du har alla C betyg men "bara " E i matte 2, säger vi. Du läser fortfarande Moderna språk 3 och 4.
    Med alla C betyg får du 15.0 i jämförelsetal men E i matte 2 ger dig sänkning till 14.8. Vi säger att du läste Engelska 7 också, en kurs som ger 1.0 i merit.

    14.8 + 0.5 för Matte 2 + 0.5 för Spanska 3 + 1.0 för Spanska 4 + 1.0 för Engelska 7... MEN max i merit är 2.5 (så du kan inte, trots att dina kurser "räcker till" fler meritpoäng få fler... för att 2.5 är max.

    Ditt meritvärde räknas så här:
    14.8 + 2.5 = 17.3 det är ditt meritvärde med vilket du konkurrerar om en plats på högskola/universitet

    Med exakt samma betyg kan man få OLIKA MERITVÄRDE om man söker högskoleutbildningar med olika behörighetskrav.
    Se exempel ovan med 14.8 i jämförelsetal. Om du söker till högskoleutbildning där både Matte 2 och Moderna språk 3 krävs för behörighet - för du inga meritpoäng för de kurserna och du har då 2.0 i merit (1.0 för eng7 och 1.0 för spanska4).

    Max antal meritpoäng är alltid 2.5 men beroende på vilka högskoleutbildningar du söker - kan du få olika antal meritpoäng med exakt samma betyg.

    Läs även på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    och återkom om ngt. är oklart.

    Hälsningar
    Mikael SYV