Hej Anders, det är komvux i den kommunen som kommer att utfärda ditt examensbevis som bör svara till dig på vilket sätt de behöver få uppgifter om alla dina betyg. komvux-personal kan begära att du inkommer med originalbetygen (alltså lämnar in kopior på betygen, men kan också visa upp originalbetygen från andra kommuner).
    Originalbetygen borde du ha fått när betygen blev satta; om inte - be komvux i de kommuner där du fick betygen att utfärda betygen åt dig.
    Vidimenade kopior bör ses som originalbetygen. Vidimeringen kan komvux-personal stå för. Vi avråder från att skicka iväg eller lämna ifrån sig original-betygen. Vi råder att visa upp originalbetygen och låta komvux-personal kopiera dem, vidimera dem och ta kopiorna och så tar du dina originalbetygen hem.
    Vissa kommuner kan ha samarbete på så sätt att de kan se varandras betyg. Men ytterst blir det ditt ansvar att kunna visa att du har fått betygen.
    Vänligen
    ANNA