Gregory
    Hej jag har nyss slutat grundskolan, och jag har hittat en perfekt gymnasium som jag gärna vill gå till. Jag har tittat på gymnasiets antagnings poäng och jag har tillräckligt för att ta mig in dit. Men problemet är att dessa poäng är från förra terminen och det fins en chans att de ökar nu och jag inte får en plats. Det gick inte så bra denna termin för mig pga otur och just nu ligger jag på gränsen och är väldigt orolig att jag inte kommer kunna ta mig in till gymnasiet. Jag har hört och läst lite om att man kan göra prövningar för att höja sina betyg och jag har försökt fixa en med min skola men det har inte fungerat så särskilt bra för att lärarna inte vill göra det. Fins det något annat sätt jag kan höja mina betyg nu under sommaren så snabbt som möjligt? Jag har letat runt på nätet ganska mycket men det jag kom fram till var att komma hit och be om hjälp. Tack om du svarar

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Ser tyvärr ingen möjlighet att höja betygen innan slutlig/definitiv antagning till gymnasiet.

    Om du ställs i Reserv till favoritskola, kan du sedan bli kallad in till cirka mitten på september om några av de antagna tackar Nej till sina platser.

    Börjar du läsa på samma utbildning men på en annan skola, kan möjlighet finnas att byta skola t.ex efter första året, inför årskurs 2.

    Tips! Börja läsa där du får plats; avstå inte gå i skola även om det blir plats på ”fel” skola; många gånger blir eleverna mycket nöjda med sin skola även om de från början tyckte det var ”fel skola”.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gregory!
    Hur höga betyg som kommer ge plats på den skola som du vill läsa på, är det ingen som vet.
    Resultat för tidigare antagningar ger bara en "fingervisning". Varje gång görs antagning på nytt; sökande med deras betyg ställs "mot" antal utbildningsplatser. De med högre betyg kommer in först, och sedan - de med lite lägre betyg ... så länge platserna räcker; ingen kan på förhand veta hur länge platserna kommer att räcka. Vi hoppas du kommer in på din favoritskola!
    Fråga syv håller tummarna för dig!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Julia syv