I
    Hej jag undrar hur det fungerar med betygen efter gymnasiet när man ska söka vidare till universitet eller folkhögskola. Om jag tex ska söka till Lunds Arkitektutbildning som 2014 hade den lägsta antagningspoängen 21,9 i urvalsgrupp Gymnasiet, hur vet jag då hur höga betyg jag måste satsa på för att ha en chans att komma in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    21,9 i meritvärde kan man uppnå enbart med hjälp av Meritpoängen.
    Man kommer inte över 20.0 i fall man inte har några meritpoäng.
    20.0 är det = alla A-betyg i samtliga gymnasiala kurser (även från åk1 och 2), dvs alla kurser som man läste på gymnasiet.

    Du måste, alltså, satsa på A betyg i alla kurser + även läsa kurser för meritpoäng. T.ex. Engelska 7 ger 1.0 i Merit. Mer om meritpoäng kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Om man inte har riktigt så höga betyg, kan man satsa på högskoleprovet.
    Är man behörig, men betygen är för låga, kan man komma in i HP-urvalsgruppen.

    Bästa hälsningar
    Lycka till!
    Återkom om ngt. är oklart!
    Milla SYV
    P.S: tips på www.yhguiden.se - yrkeshögskola som har många bra utbildningar, som leder till jobb. Se exempel på http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-i12/visuell-design-arkitektur-och-inredning
    Studie- och yrkesvägledare