Vägledare SYV

    Hej Alexandra,
    som regel kan eleven inte få undervisning eller betyg på en gymnasieskola där hen inte är inskriven (bl.a för att den skolan får inte några pengar för att lägga tid på den eleven och då har inte skolan råd att göra det: skolan har nog med de elever som är inskrivna på skolan och kämpar för att ha råd att ge undervisning till dem).

    Undantag: om din gymnasieskola vill köpa undervisning för dig på en annan skola, så är det inte förbjudet. Beslutet kommer ligga hos "huvudman" (i praktiken hos rektorn).