Nils
    Hej! Jag läste en samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet, 2500 poäng, och valde som mina val att läsa engelska 7 och naturkunskap 2. Jag vill nu till hösten läsa arkitektur så därför har jag läst matematik 3 på Hermods i Uppsala. Eftersom att jag har då läst fler poäng än vad som krävs vet jag att man kommer behöva välja bort ett betyg för att kunna söka till ett visst program. Tyvärr så kommer jag inte få ett så värst högt betyg i matte och jag är rädd att jag i sånna fall inte kommer att kunna komma in på arkitektur i Stockholm. Kan man söka till ett program, och välja bort betyget från en kurs som krävs för behörighet för att det sänker meriten samtidigt som man blir behörig? Ex kan jag välja att inte ha med mitt betyg från matematik 3 för att söka in till arkitektur och fortfarande vara behörig? Tack

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, svar på din fråga är Nej.
    Betyg i kurser som krävs för behörighet räknas in. Det går inte att kringgå det, tyvärr.

    Men om du får OMDÖME om Särskild behörighet i matte 3 från en folkhögskola, då räknas inte "omdömet" in... för att det inte är ett Betyg. Svårt dock att hitta var du skulle kunna läsa endast matte 3 på en folkhögskola. Vanligtvis läser man en Allmän kurs där matte 3 kan ingå; allmänna kurser på en folkhögskola läser man på 3 år, men har man goda förkunskaper kan man bli klar snabbare t.ex på 2 år eller som snabbast, på ett läsår.

    Övrigt:
    för konkurrens om plats på högskola kan man även göra Högskoleprovet;
    för konkurrens om arkitektutbildningar kan man även göra Arkitektprovet;
    Förutom utbildningar på högskolenivå finns också utbildningar inom "arkitektur" ( i alla fall på sätt och vis) i andra skolformer, ex. på yrkeshögakola.
    Se gärna några exempel: yrkeshogskolan-kungsbacka/byggprojektoer-cad-bim ; utbildning/sti-stockholms-tekniska-institut/sti-ingenjor-belysningsprojektor; utbildning/nackademin/byggprojektor-bim-solnautbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering
    Hälsningar
    Mikael