Filippa
    Hej jag ska till hösten gå om 1an på gymnasiet då jag inte trivdes med mitt val, jag ska däremot gå klart denna terminen på den linje jag redan går. Min fråga är då om det spelar någon roll vad jag får för betyg i de kurser jag läser nu som jag sedan kommer läsa ännu en gång på den andra linjen? Kommer lärarna kolla på det? Jag söker ju in till den andra linjen med de betyg jag gick ut nian med. Känner att det är lite onödigt att kämpa ihjäl sig på de kurserna om jag ändå måste läsa om dem. Har även hört att man måste läsa 100% om man ska få studiebidrag. Därför är det inte aktivt att skippa dessa kurser på den andra linjen.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Filippa!

    Jag förstår hur du tänker men jag har några argument på varför det är bra om du kan läsa på "som vanligt", inte läsa "ihjäll dig" (som du skriver i din fråga) men läsa på en vanligt sätt och försöka få så bra betyg som du kan till sommaren.

    Mina argument:

    1. om man har flera betyg i samma kurs, är det det högre betyget som gäller. Exempel: om du nu till sommaren får B betyg i Svenska 1 och nästa år får C betyg i Svenska 1 - då kommer det högre (B-betyget) tas in i ditt Examensbevis;

    2. du kan få läsa andra kurser nästa år i stället för någon av de kurserna i vilken du får betyg nu till sommaren (det kanske finns möjlighet på skolan att erbjuda dig läsa ngt. annat som blir utvecklande/intressant eller nyttigt för dig);

    3. om du missat ngt betyg (t.ex får F) i någon kurs nästa år eller under åk2 - då kan du kanske använda ett av de betygen som du får detta läsåret (det är komplicerade regler kring det, men ibland finns sådana möjligheter);

    4. om du nu gör ditt bästa (i normal takt, inte "läsa ihjäll sig") nu och läser om samma kurser nästa år - har du mycket bättre förutsättningar att få väldigt höga betyg;

    5. och sist (men inte minst) så är det inte 100% säkert att du ska läsa om åk1 nästa år. Detta för att det finns aldrig någon garanti på att man kommer in på en viss utbildning & även om du skulle komma in, så kanske du ändrar dig och vill stanna kvar på den utbildningen som du läser nu - eller så kanske du vill byta till samma utbildning men på en annan skola och fortsätta i åk2 (och inte gå om åk1).

    Om du läser på "som vanligt" nu, har du flera olika valmöjligheter sen. Men om du släpper dina studier nu - har du inte så många valmöjligheter och vad händer då om du inte kommer in på den utbildning som du söker till åk1? Även om du har bra betyg från åk9, finns det inte några 100% garantier. Detta pga den utbildning som du söker kanske inte ens kommer att starta (t.ex pga för få sökande eller för att man hittar mögel i skolans lokaler och stänger ner skolan ... eller ngn annat oförutsedd händelse).

    Därför tycker jag att du gör klokt i att läsa på som vanligt nu, under resten av läsåret.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!

    L. :)

    Liselotte