anna
    När man pluggar på universitet finns ju två olika betygsystem:
    -godkänt/icke godkänt
    - 3,4,5

    Undrar hur mycket arbetsplatser tittat på själva betygen om man är godkänd i kurserna? Har man större chanser att få jobb om man har en 5a än om har en 3a?
    Skiljer det sig mycket vilka jobb man kan få?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    vad olika arbetsgivare tittar på kan vara olika, men överlag är vår erfarenhet att högre betyg än godkänt på högskolenivå räcker, alltså ger inte högre betygen än godkänt eller "3" några speciella fördelar när man efter sin högskoleutbildning söker jobb.

    Studie- och yrkesvägledare