Emilia
    Varför har man betyg på universitetet? Jag har tänkt att läsa ett tekniskt basår efter studenten men undrar hur viktigt det är att få höga betyg i ämnena. Varför har man betyg överhuvudtaget i universitetet när man inte ska söka vidare med meriter?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    på högskolor/universitet i Sverige måste man ha betyg för att veta om den studerande "klarade kursen" eller inte. Ofta är det två betyg som finns: "U" och "G" (Underkänt eller Godkänt). Jämför med Gymnasiearbete på gymnasiet; i GA måste man få E betyg (högre kan man inte få) men utan E betyg i GA uppfyller man inte kraven för examensbevis.
    ******
    Vidare gäller
    Betygsskalorna på högskolor/universitet i Sverige varierar, då lärosätena i Sverige bestämmer själva vilket betygssystem som ska användas. Vanligast är den tregradiga skalan: väl godkänt, godkänt och underkänt. Men det är ofta endast i vissa kurser som man kan få VG (väl godkänt), och i de resterande kurser kan man endast få G eller U.
    Men andra skalor förekommer också.
    Flera lärosäten har gått över, eller har planer på att gå över till den 7-gradiga ECTS-betygsskalan (European Credit Transfer System).

    ******
    Oftast kan man, som sagt, inte få högre än "G" på de kurser som man läser på högskola eller universitet. men G måste man få för att kunna läsa vidare - till nästa/högre kurs i samma ämne.
    Om det går att få VG i en kurs, så brukar det inte spela roll om man fick G eller VG (man är ändå "godkänd", så läser man bara vidare).
    Dock kan lärosätet prioritera - när det t.ex gäller Platsgaranti efter basåret - de studerande som fick VG i de kurser där det var möjligt att få VG i.

    *****
    Betygen på högskolenivå är även viktiga om man tar Studiemedel (hos CSN). Om den studerande ej har uppnått tillräckligt antal godkända högskolepoäng (ej fick lägst betyget G i tillräckligt många kurser), gör CSN avslag när den personen söker fortsatt studiemedel.

    Om det ej fanns betyg, hur kunde då man själv, personal på lärosätet eller CSN om studierna man bedriver är framgångsrika eller om man inte "hänger med" och kanske behöver hoppa av och göra ngt. annat i stället - söka andra studier, som passar bättre eller söka jobb.

    Hoppas min förklaring gav dig svar på din fråga.
    Vänligen
    Julia syv