Amanda
    Hej!
    Jag heter Amanda och jag vill så gärna läsa till veterinär, jag går i åttan men har ändå redan börjat tänka på gymnasium. Men jag är sjukt osäker på hur jag ska komma in på naturvetenskapsprogrammet då jag bara har ca 247 i meritpoäng...? Jag har sådan sjuk betygsångest så jag kan börja gråta för det, och det värsta jag vet är att vara i en grupp och dem inte bryr sig... Jag känner att minna betyg ändå inte räcker och att det bara gör det värre. Men iaf hur ska jag göra? Och finns det någon chans att jag skulle kunna komma in på NV pogrammet? Finns det några nv pogram med lite inriktning djur? Vad finns det för olika gymnasium? Och hur ska jag hantera all min ångest? Snälla hjälp mig! Mvh amanda.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    Var bor du? I vilken del av Sverige? Detta frågar jag för att kunna tipsa dig om utbildnignar som finns nära dig. :)

    Jag tycker du bör titta på Naturbruksprogrammet. Det är svårt att bli behörig till Veterinär på Naturbruksprogrammet, men du kan efter gymnasiet komplettera på komvux eller göra några Prövningar och bli behörig till Veterinär en termin eller ett år senare.

    Om du vill i första hand läsa på Naturvetenskapsprogrammet, kan du söka till gymnasiet i första hand till NA och i andra hand till NB, Naturbruksprogrammet. I så fall - om du inte kommer in på NA, så kommer du in på NB.

    Kika gärna på beskrivningen av inriktning Djur på NB, klicka här >> så kommer du direkt in på den beskrivningen.

    Nu vet jag inte i vilken del av Sverige du bor och kan därför inte tipsa om gymnasiesolor som finns nära dig, men se här >> alla presentationer av alla de ca 90 gymnasieskolor i Sverige som erbjuder Naturbruksprogrammet, inriktning Djur. Du får gärna gå på Öppet hus och andra aktiviteter som t.ex "mingelkväll" eller "lördag i skogen" & annat som NB-gymnasieskolor bjuder på. Du kan gå på de aktivieter under våren nu, när du går i åk8. Det är helt OK att besöka gymnasieskolorna innan man börjar i åk9.

    Du får också kika på andra yrken än Veterinär, där man tar hand om djur, och du kanske fastnar för något av dem:

    Klicka på yrkesnamnet - så kommer du direkt till yrkesbeskrivningen - Djursjukskötare, Djurskyddsinspektör, Djurvårdare, Djurvårdare vid djurpark, Hovslagare, Hippolog, Hundförare och Ridlärare. Kika gärna även på andra yrken på www.framtid.se och återkom sedan, berätta om du hittade några yrken som kanske också är av intresse för dig.

    Bästa hälsnignar & lycka till!

    Logga gärna in på MinGymnasieguide där du får mycket hjälp med ditt gymnasieval, bl a kan du markera några gymnasieskolor som dina favoriter & får då påminnelse när de bjuder på Öppna hus och andra aktiviterer.

    ANNA