Karim

    Hej! Jag sökte en kurs på komvux och fick streck (-) som slutbetyg, dock klarade jag alla prov och inlämningar på kursen utom en inlämningsuppgift. Dessutom har jag deltagit alla lektioner, jag har 100 procent giltig närvaro. Utifrån vad jag har läst och hört så sätter man streck (-) om det inte finns underlag för att bedöma en elevs kunskaper i en kurs, på grund av frånvarande. Så mina frågor är: kan läraren ge mig streck (-) i kursen trots att jag har 100% giltig närvaro och klarat allt, utom en inlämningsuppgift (vill att han sätter F)? Kommer strecket att påverka mina möjligheter att studera vidare (har studiebevis)? Räknas denna kurs som "utökad kurs" då den är utanför mitt programs 2500 poäng (Ekonomiprogrammet)? Jätte tacksam för snabbt svar!

    • Anna : Vilken kurs fick du "_" /streck/ i? Detta frågar jag för att få veta om det är en obligatorisk kurs eller valbar.
    • : Naturkunskap 2.
    • Anna : Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs för examensbeviset men om du behöver den för Särskild behörighet till din högskoleutbildning, då är du obehörig utan godkänt betyg i den kursen och kan inte antas till utbildningen även om du skulle haft alla A-betyg i alla kurser i ditt examensevis! Så, frågan är om du behöver nk2 för särskild behörighet.
    • : Naturkunskap 2 behöver jag inte nu, kommer söka andra universitetsprogram som ej kräver naturkunskap2. Men det som förvånar mig är att läraren kräver att jag blir godkänt på allt för att få F, vilket är väldigt konstigt enligt mig. Men hur som helt tackar så jätte mycket för ert snabba svar! Take care!
    • Anna : ang.Kriterier för betygssättning kan jag som inte har kunskap om det, inte uttala mig. Om du är missnöjd med lärarens agerande och har pratat med läraren men ej fick svar som du kan förstå och acceptera, vänd dig till Rektorn. Om du inte behöver nk2 så kan du läsa en annan kurs i stället. Detaljerad planering mot examensbevis görs med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, för att det är där som ditt examensbevis kommer utfärdas ju. :) Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karim,
    SYV-en sätter inte några betyg, det gör Lärarna och det är Rektorn som är ytterst ansvarig på en skola. Men enligt min erfarenhet så borde det vara rimligt att få F som betyg i den situationen som du beskriver. Du får gärna fråga läraren om varför hen satt ett streck och inte betyget F.
    ang.möjlighet att få ut Examensbevis från komvux, så är det en komplicerad fråga: man måste veta väldigt mycket om dina kurser: vilka har du godkända betyg i? Gör planering mot examensbevis med SYV på komvux - är det bästa rådet jag kan ge dig.
    Vänligen
    ANNA