Ted
    Om man har fått ett samlat betygsdokument och vill få upp poängen som jag fattas för att det ska bli giltigt? Jag fattas 350 poäng ifrån att bli högskoleberättigad. Kan jag välja enskilda kurser för att få upp poäng då jag fattas från kurser som var speciella för mitt linje på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ted,

    har du fått SamIat betygsdokument eIIer ett Studiebevis? Det är mycket viktigt att få svar på.

    Det är OIika regIer för den som Iäste mot SIutbetyg och fick ett SamIat betygsdokument... eIIer om man Iäste mot Examensbevis, men uppnådde inte riktigt alIa kraven och fick ett Studiebevis.

    Det bästa vore om du tog med dig dina betyg och träffade en SYV på komvux för genomgång och pIanering.

    Om det är så att du läste mot Slutbetyg och fick SamIat betygsdokument, då är det ganska akut. Du måste heIst uppfyIIa kraven och få ut ditt SIutbetyg innan 1 jan2017.

    Om du läste mot Examensbevis men fick Studiebevis, är det inte lika bråttom, för då finns det inte "deadline" 1 jan2017 för dig.

    Jag vill helst inte skriva ner aII som gäIIer i det ena och i det andra faIIet - det bIir väIdigt mycket text och kan bIi mer förvirrande än förkIarande.

    Ang. viIka kurser du bör Iäsa:
    vissa kurser i båda faIIen är obIigatoriska /dock inte riktigt samma kurser/ - och du skriver inte viIka kurser som "fattas". Om det fattas någon obIigatorisk kurs, går det i så faII inte att sIippa Iäsa den. men vaIbara /icke-obIigatoriska kurser/ kan man sIippa Iäsa om... dvs du kan i så faII Iäsa andra kurser i stälIet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA