Anna
    Hej!
    Jag har varit utomlands i 2 år och inte haft möjlighet att medverka i grundskolan 8-9, alltså missat två år. Dom har sagt att jag få ska börja IV och kan få ihop betyg för att börja på sambeteende som jag vill efter den individuella valet.

    Min fråga: Hur många ämnen kan man välja på IV? Kan du rada upp ämnerna? Har jag möjlighet att läsa dessa ämnen på ett år? Jag har betyg i SV och ENG!

    Och är det möjligt att få goda betyg där eller får man bara ett E?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Se på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM om att det finns olika utbildningar på IM. I ditt fall är det preparand eller individuellt alternativ som gäller.
    Till SA behöver du 12 betyg och förutom Sv och Eng är det matte, geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap samt resten valfria ämnen.
    På IM får man de betyg som motsvarar dina kunskaper mot slutet av kursen.
    Mvh Mikael