Johanna

    Hej Jag går i tvåan i gymnasiet och ska börja i trean nu efter sommarlovet. I ett program som är kopplat till skolan, kan man skriva in sina betyg, och alla betyg som sätts av lärarna visas, samt kurskod, ämne, poäng,år, start- och slutdatum etc. Allra längst ner finns det en "automatisk räknare". Denna räknar ut betygsgenomsnittet. Jag undrar vad man har för nytta av att veta vilket betygsgenomsnitt.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    betygsgenomsnittet (på alla de betygen som ingår i examensbeviset, förutom gymnasiearbete, vars betyg räknas inte in) = jämförelsetal och sedan plussar man på meritpoängen, om man har några, så får man meritvärde.
    Det är med meritvärdet som man konkurrerar om plats på svenska högskoleutbildningar.
    Har man inga meritpoäng, blir jämförelsetal (betygssnitt) = meritvärde.

    Du kan fråga personal på din skola varför de satt in en "räknare" på sidan. Jag gissar på att de vill ge en fingervisning/uppfattning om hur eleven ligger till inför konkurrens om högskoleplats.

    Liselotte