Jessica
    Hej

    Har gått treårig humanistisklinje - helklassisk variant - och vi fick (trots tre fulla gynmasieår - avgångsbetyg 1993) då på den tiden "Mindre" i behörighetsfältet. Det betydde väl att man inte har behörighet till högskola på det betyget trots fullgången skolgång?
    2008 pluggade jag in hela gymnasiematten på komvux och gick betyg VG då. Nu vill jag plugga fristående kurser på distans med grundläggande behörighetsnivå. Saknar jag något? Är det något som jag behöver komplettera ytterligare i mitt avgångsbetyg för att bli behörig tilll högskola/universitet?

    Jag har även läst fristående ämnet "Rättskunskap A" på gymnasienivå via komvux och läste samtidigt personaladminsitration på distans. (HT 2011).

    Som sagt - min fråga är: saknar jag något för att ha "grundläggande behörighet" till högskola? Vad i såfall? OCH_ Behöver man ha något särskilt betyg (typ minst 3:a) i något ämne för att ha grundläggande behörignhet?

    Tack på förhand!

    Vänlig Hälsning
    Jessica