Hannah
    Vad finns det för alternativ för att komplettera jämförelsetalet?

    Hur beräknas betygen från dessa kompletterade kurser till jämförelsetalet?

    Kan kompletterade kurser ersätta kurser som ingick i ens examensbevis? Om ja, vilka kurser går att ersätta och vilka kommer alltid att medräknas?

    Förutsätt att sökning sker till en högskoleutbildning.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah,

    Om jag förstår dig rätt, så har du Examensbevis och troligtvis är Behörig till den utbildningen på eftergymnasial nivå som du vill komma in på.

    Du vill dock Höja ditt meritvärde för att ha bättre chans i konkurrensen om plats på en eftergymnasial utbildning.

    Om jag har förstått dig rätt, då gäller följande: du kan tyvärr inte byta ut kurser ut ditt examensbevis. Du måste höja betyg i exakt samma kurser som du har i ditt examensbevis för att höja meritvärde, eller rättare sagt Både jämförelsetal och meritvärde.

    Om du inte har max antal meritpoäng /max antal är 2,5/ - då vinner du mycket på att läsa Nya kurser, men då just de kurser som kommer att ge dig meritpoäng, som du idag saknar - om du nu saknar dem... det vet inte jag för att jag inte har sett dina betyg och vet inte heller vilken utbildning du vill söka på högskolenivå. .... Om det är en yrkeshögskoleutbildning eller en KKU, eller utbildning på en folkhögskola som du vill söka till - så funkar inte konkurrensen där på exakt samma sätt som på högskola/universitet. Berätta i så fall vilken utbildning du vill söka till.

    En bra idé är att boka tid med SYV på komvux /i den kommunen där du är folkbokförd/, visa dina betyg och diskutera - på vilket sätt du kan höja din möjlighet att konkurrera om utbildningsplats.

    Hälsningar

    Mikael syv