eray
    Kollar gymnasium som man har valt på 1:a terminens meritpoäng eller 2:a terminens slutbetyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Eray, det är betyg från vårterminen från åk9 som avgör om man kommer in på gymnasiet som man sökte eller ej.
    Preliminär antagning görs på Höstterminens betyg (eftersom Vårens betyg sätts först i slutet av maj) ger en "fingervisning" och är viktig för skolornas planering. Om man är Antagen i Preliminär antagning - betyder det iNTE att man kom in. Det gäller att kämpa för att vårens betyg skall bli högre än höstens. De flesta elever höjer sina betyg från höstterminen till vårterminen.
    Jag hoppas att du nu fick svar på din fråga. Om du menade någonting annat, var god återkom och ställ om din fråga och jag skall försöka hjälpa dig.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare