SYV-besökare
    Hej, jag blev lite osäker på exakt vad gäller med det 17-de betyget när elever söker till gymnasiet - det där med modersmål och moderna språk kan vara lite förvirrande och speciellt när eleverna har några olika betyg i både modersmål & i mod.språk. Vad gäller? Kan ni förklara så tydligt som möjligt?
    mvh
    S.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    Vid ansökan till gymnasiet, när man räknar ut betygspoäng (som också i vissa län kallas för Mtv, meritvärde, och i andra för Jfm, jämförelsetal), gäller:
    som 17-de betyget kan endast betyg i Moderna språk SOM LÄSTES SOM SPRÅKVAL räknas in (inte Elevens val). Det är alltså bara ett betyg i Mod.språk som kan räknas in, utöver 16 bästa/högsta betyg (detta även om eleven har flera olika betyg i moderna språk).
    **************
    Av alla betyg eleven har, om det är mer än 16 st. godkända - tar man betyget i Mod.språk (Språkval) och lägger ”åt sidan”;
    av övriga betyg väljer man 16 st högsta och till summan av dem lägger man till betyget i Mod.språk /språkval/.

    Säg om det på gymnasieguiden.se/informeras ej står tillräckligt tydligt om det.

    Vänligen