Atornevik

    Hej Har en fråga gällande betygssnitt, jag har en fullständig yrkesexamen sen gymnasiet, och på senare tid har jag läst en yrkesutbildning på gymnasial nivå som omfattade poäng, och nu så läser jag upp några ämnen för att få högskoleförberedande betyg. Min fråga är då kan jag räkna med de poängen jag fick från min yrkesutbildning samt de enstaka kurser jag läser för tillfället när jag räknar ut snittbetyget?

    tillägg på frågan: Jag undrar också ifall jag kan räkna med alla de poäng jag fick från min inriktning på gymnasiet? Eller kan jag bara räkna med vissa betyg beroende på vad man söker till?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!
    svar på din fråga kan bli mycket långt och komplicerat.
    Om du söker till en utbildning som inte är på högskola eller universitet, så är det en situation där du kan skicka in alla betyg du har; t.ex gör yrkeshögskola en bedömning där betygen spelar viss men inte avgörande roll och även obehöriga kan antas.
    Däremot om du söker till en svensk högskole- eller universitetsutbildning, då är det strikta regler som gäller ang.vilka betyg som kommer räknas in. Här spelar det också stor roll om särskild behörighet krävs och vilka kurser som krävs för särskild behörighet. Om du vet vilken universitetsutbildning du vill komma in på, uppge gärna det; då vet vi vilka kurser som krävs för särskild behörighet.
    Till svenska högskole/universitetsutbildningar måste du ha både Grundläggande behörighet (alltid) och Särskild (om så krävs). Fick du Examensbevis från gymnasiet, så kommer alla kurser från examensbeviset bidra till snittbetyget som kallas för "jämförelsetal". Och kurserna som du fick betygen i (efter gymnasiet) kommer räknas in endast om de krävs för behörighet eller om de ger dig meritpoäng. Om vilka kurser som kan ge meritpoäng var god läs på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Om du i ditt examensbevis från gymnasiet har godkända betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3 och i Engelska 6, så kommer de kurserna (betyg i dem) räknas in även om de kurserna skulle vara "utökade", alltså markerade med "U" i ditt examensbevis. Har du inte de kurserna i ditt examensbevis, så behöver du skaffa dig de betygen och de kommer räknas in i ditt jämförelsetal i vilket fall, för att du utan godkända betyg i de kurserna saknar grundläggande behörighet. Vidare räknas även kurser som krävs för särskild behörighet, t.ex om du söker till fastighetsmäklarprogrammet eller till ekonomiutbildningar på högskolenivå, så krävs matematik 3 (3b eller 3c) och då kommer det betyget räknas in. Och även betyg i kurser som ger dig meritpoäng kommer också räknas in. Inga andra betyg kommer räknas in.
    Som sagt,,, reglerna är många och ibland ganska komplicerade. Du vinner nog på att ta alla dina gymnasiala betyg till en SYV på komvux och få ett svar som gäller för just din situation; glöm inte att uppge vilken eller vilka högskoleutbildningar du vill söka till för att det kan också påverka vilka betyg som kommer räknas in.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    • Atornevik : Tack för svaret!
    • Atornevik : Ytterligare än fråga, jag har 2500 poäng från gymnasiet (utan högskoleförberedande betyg) om jag läser upp de ämnen som saknas, kommer de ersätta någon av de betygen jag har i de 2500 poäng, eller kan man överskrida de 2500 poängen? (De kurser jag läser upp omfattar Kriminologipeogrammet)
    • Julia : Inga nya kurser ersätter betygen i examensbeviset. Alla kurser från examensbeviset (förutom gymnasiearbetets betyg) räknas in + även de betygen som finns utanför ditt examensbevis som krävs för behörighet eller som ger meritpoäng räknas in (alltså tillsammans med alla de kurser i ditt examensbevis). Det finns ingen begränsning på hur många kurser eller poäng som räknas in. Det finns fall då jättemånga kurser/poäng räknas in.
    • Atornevik :

      Ytterligare en fråga, jag har 2500 poäng från gymnasiet (utan högskoleförberedande betyg) om jag läser upp de ämnen som saknas, kommer de ersätta någon av de betygen jag har i de 2500 poäng, eller kan man överskrida de 2500 poängen? (De kurser jag läser upp till är för kriminologiprogrammet)

    • Julia : För särskild behörighet till kriminologiprogrammen brukar Matematik 2 och Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2 krävas. De betygen kommer räknas in om de finns inom eller utanför examensbeviset. Läs annars en kommentar som jag har skrivit (ovanför) om att "hur många kurser/poäng som helst" kan räknas in i ditt jämförelsetal.
    Läs alla kommentarer