Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nelly!

    Som regel har man rätt att gå den utbildningen där man är Antagen. Det din kommun beviljade är att du fick "Ja" till förfrågan om Interkommunal ersättning, vilket betyder att du kommer delta i konkurrensen om utbildningsplats, men du behöver nu också vinna i konkurrensen om utbildningsplats.

    När du får besked ANTAGEN och svarar Ja, jag vill läsa, alltså att du har för avsikt att påbörja utbildningen då är det enligt min erfarenhet fritt fram att flytta.

    Utbildningen som man är antagen till har man rätt att läsa, oavsett vilken kommun man är eller blir folkbokförd i - det säger i alla fall mina kollegor som har under många år jobbat på komvux i olika kommuner. Men du kan givetvis även kontakta de sakkunniga på skolverket som har juridisk utbildning. Du kan ringa till skolverket på tel.nr 08-52733200.