Utbildningssökande

    Hej jag går på en folkhögskola nu, assistentlinjen på Vadstena folkhögskola. Jag planerar att ansöka till beteendevetenskapligt program. Det står BF = 4 på antagningsstatistiken på Uppsala universitet och jag undrar då vad det betyder för mig. Kan jag tillgodoräkna ett omdöme från folkhögskolan eller är det bara en särskild utbildning som räknas till denna urvalskategorin? Det står: BF = sökande med intyg om grundläggande behörighet och studieomdöme från folkhögskola. Det låter som en allmän linje med omdöme 4 i betyg. Har jag rätt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob,
    i BF-urvalsgruppen prövas med Omdöme om Grundläggande behörighet till högskolestudier som man kan få på folkhögskolornas Allmänna kurser. Om du går den här utbildningen - vadstenafolkhogskola.se/assistentlinjen - så är det en 1-årig yrkesinriktad utbildning som ej hör till allmänna kurser, så jag tror inte du får Omdöme om grundläggande behörighet i slutet av den utbildningen.
    Till högskola kan du prövas i betygsgrupper eller/och i HP-urvalet men du måste vara behörig. Om du är behörig enligt examensbeviset från gymnasiet eller från komvux, prövas du i betygsgrupperna: BI, BII eller båda de grupperna samtidigt.

    • Utbildningssökande : Tack för det bra svaret! Jag har en till fråga. Det finns flera universitet som har mellan 1.4 och 1.3 hp urval. Säg att jag inte tror att jag kommer in på 1.4. Finns det någon nackdel med att sätta det universitetet som etta och det universitet med enklare urval som 2a?
    • Anna : Nej, det finns det inte. Du bör som första alternativet sätta den utbildningen som du helst vill komma in på.