Hej och tack för din fråga om att utbilda sig till grundlärare efter studier på BF!
    Behörighet till grundlärarprogrammen brukar beskrivas så här: Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6.

    Hur uppnår du Grundläggande behörighet?
    Grundläggande behörighet får du om du får ut examensbevis från BF (att du läser som lärling spelar i detta fallet ingen roll) och om du samtidigt har godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 samt i engelska 6. Från hösten 2023 ingår kurserna svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 samt i engelska 6 i yrkesprogrammen på gymnasiet. Välj bara inte bort de kurserna! Läs dem och försök få så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser!

    Hur uppnår du Särskild behörighet till grundlärarprogrammen på de svenska lärarhögskolorna?
    Du behöver välja till (lägga till) en kurs matematik 2a som på BF får läsas inom programfördjupning. De flesta av gymnasieskolorna erbjuder möjlighet att lägga till matte 2a och du behöver göra det.

    Vad göra om du ej blir behörig när du går ut gymnasiet?
    Om du på gymnasiet inte kan läsa matte 2a, eller om du inte får ut examensbevis, eller om du får F som betyg i en av de behörighetsgivande kurser, blir du obehörig till grundlärarprogrammet. Du kan i så fall välja komplettera efter gymnasiet eller välja satsa på en annan utbildning.
    Inom yrkeshögskola kan finnas t.ex utbildningar till Lärarassistent.

    Övrigt
    En elev har samma möjlighet att uppnå behörighet till eftergymnasiala studier om hen läser som lärling, jämfört med traditionell/klassisk (klassrums-) undervisning. Var god läs information på gymnasieguiden.se/lärling
    Du får gärna kika på Programplan för BF där du ser vilka kurser som är obligatoriska och vilka som är valbara.
    Du får gärna kika på många olika yrken på www.framtid.se - en sajt där över 2.ooo yrken finns beskrivna!