Erik
    Hej! Har suttit och stressat på natten med ångest om jag ska komplettera för att garantera en plats i både BI och BII urvalsgrupper, men jag vet inte hur det funkar riktigt. Jag kommer in på den kurs jag vill med hästlängder från 2019 och neråt men inte 2020 men jag kvalar för gruppen BII med många poäng att spara. Så det är historian till ångesten! Min fundering är alltså: om jag kompletterar men inte höjer mina betyg så mycket, eller något alls, kommer jag ändå vara med i både BI och BII urvalsgrupper? För som jag förstått det räknas jag inte med i BII om jag inte kompletterat på något vis.

    Tack för svar, hoppas att ni kan bota min stress!

    Mvh, Erik

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    om du skaffar dig ett högre betyg i någon av gymnasiala kurserna som räknas in (eller betyget i kursen som ger dig meritpoäng), alltså om du på något sätt höjer ditt meritvärde, kommer du prövas med det högre meritvärdet i BII-urvalsgruppen (samtidigt som du fortsätter prövas med det lägre, ursprungliga, meritvärdet - i BI, direktgruppen). Om du gör prövning eller omläsning i en kurs men inte höjer betyget, är det inte en komplettering; ett sådant "icke-komplettering" kommer inte påverka dina chanser att antas till en högskoleutbildning.
    Om du redan nu är behörig utan kompletteringar, så prövas du även fortsättningsvis med samma (det som du har nu) meritvärde i BI, oavsett om du kompletterar eller inte. Om du kompletterar, då kommer du prövas med det Högre meritvärde, även i BII, samtidigt.
    Att det skulle vara lättare att komma in (lägre meritvärde krävs) i kompletteringsgruppen, är ovanligt. Det måste i så fall vara så att många söker i BII men de har inte så högt meritvärde, så blir det i så fall så att den gruppen får många platser pga många behöriga sökande och sedan kommer de med högsta meritvärde in först och så vidare, i fallande grad och då kommer med minst en person i BII som har så pass lågt meritvärde, som du ser i antagningsstatistiken. Det är som sagt, rätt ovanligt. Nästa gång kan det bli så att det blir lättare att komma in i BI, som det brukar vara till de flesta högskoleutbildningar.
    Det är fördelaktigt att prövas i så många urvalsgrupper som möjligt, för att i varje grupp får man en ny chans.
    Därför råder jag dig att göra högskoleprovet, för att prövas även i HP-urvalet och att höja ditt meritvärde (även en liten höjning kommer placera dig i BII-urvalet).
    Hänvisning: om platsfördelning och urval till svenska högskoleutb.kan du läsa på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning-och-urval

    • :

      Hej tack så mycket för svaret! Jag läste lite till och tror jag förstod lite mer. Urval 2 verkar vara de slutgiltiga personer som blivit antagna från BI urval 1 och det har jag kommit in på varje år med stor marginal, så jag tror att jag stressade lite i onödan. Eller bör jag vara orolig om jag inte når urval 1 men jag når urval 2 med ganska mycket?

    • Anna : Att du är orolig hjälper dig inte att komma in. I urval 2 antas sökande från reserv, om någon har avstått sin plats. Om ingen avstår sin plats, blir ingen ny antagen i urval2. Tidigare statistik är "fingervisning". Det kan bli rätt så annorlunda i framtiden. Vi hoppas det går bra för dig, håller tummarna! :)