Eken
    Hej!

    Jag undrar om jag kan efter att ha fått högskolebehörighet från folkhögskolan, även komplettera mina betyg på komvux i efterhand för att tävla i urvalsgruppen BII såväl som BF?

    Är detta möjligt? Eller kan man bara ha högskolebehörighet från en skolform?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    för att kvalificera sig till BII, kompletterings-betygsgruppen, så måste du bl.a ha examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Att uppnå kraven för examensbevis tar 3 år (sex terminer) om man läser på heltid. Du måste få betygen (ej omdöme) i 2400 gymnasiala poäng. På heltid läser man 20 poäng per vecka. Det går inte att kvalificera sig in i BII (eller i BI) om man har omdöme från en folkhögskola och några få betyg från komvux, eller från gymnasiet, utan man måste få ut examensbevis och det tar 3 år att uppnå kraven för examensbevis - men om du kanske redan har ett antal godkända gymnasiala betyg från gymnasiet sedan innan, så kanske du kan komplettera de betygen upp till examensbevis: kontakta SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    • Eken :

      Hej!

      Tack för svar och ja, jag har läst på gymnasiet men behövt komplettera och har ännu inte en examen. Så jag är behörig för allmän kurs folkhögskola samt massa med betyg från komvux (2300 p). Min fråga är alltså om det är möjligt att bara komplettera detta i komvux för att dessutom tävla i urvalsgruppen BII. Jag förstår det i ditt svar som att det är mycket möjligt att vara med i båda urvalsgrupperna?

    • Anna : För att prövas i betygsgrupper (BI och/eller BII) måste du ta ut EXAMENSBEVIS från komvux. Boka tid med SYV på komvux för att få svar på vad som fattas dig för att du ska kunna ta ut examensbevis.
    • Eken :

      Hej, blev kanske lite missförstånd,

      Jag förstår att med examensbevis från komvux konkurrerar man i BII . Min fråga var mer inriktad på om det är möjligt att komplettera detta efter folkhögskolan? Alltså kan man komplettera till ytterligare ett examensbevis från komvux när man redan HAR ett examensbevis från en annan skolform. Är det möjligt att EFTER ha fått behörighet från folkhögskolan, att just då också söka till kurser på komvux för att hamna i BII gruppen?

      Denna fråga har jag gått runt och frågat alla möjliga studievägledare nu och ingen verkar ge mig ett direkt svar, vilket är varför jag skrev här! ☺️

    • Anna : folkhögskola ger inte examensbevis. Folkhögskoleutbildning kan ge Omdöme om grundläggande behörighet. På så sätt ser jag inget formell (generellt) hinder från att efter att ha fått Omdöme om grundläggande behörighet även få ut Examensbevis från komvux. Prata med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, är mitt råd. Du kan också ringa till skolverkets upplysningstjänst - tel.nr 08-52733200.
    Läs alla kommentarer