Tove
    Hej,

    Jag har slutbetyg från gymnasiet (gick ut 2013 från naturvetenskapliga programmet), och läser till ekonom. Jag har dock haft en paus av personliga skäl och har sökt om till en annan högskola nu i höst. Så jag är behörig till utbildningen, har läst 1 år redan.

    Men nu jobbar jag för tillfället som vikarierande barnskötare och skulle vilja läsa in några kurser på komvux med inriktning mot barnskötare. Men jag vill inte att det ska påverka när jag söker utbildningar på högskola/universitet.

    Har fått flera olika svar tidigare, så vet inte riktigt vad som gäller.

    Kommer jag att hamna i betygsgrupp BII istället för BI om jag läser kurserna på vuxenutbildningen eller räknas de ej med eftersom att jag har ett slutbetyg från gymnasiet där ingen av de kurserna ingår? Alltså ingen komplettering av betyg för min del, utan endast extra för kompetensutveckling för mitt nuvarande yrke.

    Tacksam för snabbt svar!

    Mvh, Tove

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Tove!

    Brendan har alldeles rätt, du fick svar i kommentaren till din fråga.

    Du kommer att prövas i båda grupperna BI och BII - i fall du i ditt Slutbetyg har alla kurser för behörighet till den utbildning som du söker på högskolenivå.

    Tips till dig : i fall du inte har max Meritpoäng (2.5) kan du kanske även läsa någon kurs för Meritpoäng - t.ex. högre kurs i Matte, Engelska 7 eller Moderna språk 3 eller 4 - på så sätt kommer du att höja Meritvärde för din ansökan i BII gruppen.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Tack Anna, skönt att få bekräftelse på att det är så det fungerar!