Rebecca
    Vilka bildkurser kan man söka om man senare vill studera KPU? Målet är att kunna jobba som bildlärare åk 4-9, kanske i kombination med slöjd. Jag vet vilka lärosäten som erbjuder KPU, men inte vilka kurser inom bild som räknas som grund inför KPU-studier.
    Jag undrar även om vilken 15 hp självständigt arbete som helst räknas inför en lärarexamen? Eller måste det vara inom samma ämne som man ska undervisa i?
    • Milla : B'äst svar på de frågorna får du från studievägledare som jobbar på KPU och/eller från antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in på KPU. Reglerna kan ändras medan du läser kurserna i bild... och fråga SYV kan inte ta ansvar (har ingen möjighet att hjälpa dig) om det blir så att du läst fel kurser. Det mest logiska är att fråga de som gör antagning till KPU och/eller jobbar på KPU på just det lärosäte dit du vill komma in på.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Rebecca! oavsett vad någon annan säger så blir det den bedömningen som antagningsgruppen på det aktuella lärosäte gör. Lärosäte är detsamma som högskola eller universitet. På varje lärosäte i Sverige finns det Antagningsgruppen. Ibland kan man ringa till dem som jobbar på antagningsgrupper, men ofta kan man nå dem endast via e-post.

    På lärarprogrammen-KPU finns också studievägledare, som borde vara bra insatta och svara om vilka kurser som antagningsgruppen skulle godkänna inför KPU inför bildlärar-utbildningen.
    Så, det är mycket bättre att du vänder dig direkt till dem vars åsikt komma bli avgörande, alltså de som har tolkningsföreträde. Kanske kan de göra undantag och bedöma som behörig med högskolekurser som egentligen inte ger behörighet. Men det måste vara "inom bild och form", inte högskolekurser i andra ämnen, så klart! :)