Elin

    Hej! Jag vet inte om jag ska välja agronomprogrammet eller biologprogrammet. Vad är det för stora skillnader och vad kan man jobba med efter de två olika programmen? Finns säkert massor men kan ni säga några typiska jobb efter programmen så jag vet lite mer om vad som är skillnaderna? Mvh Elin

    • Valentina : Du kan kika på yrkesbeskrivningar för yrken "biolog" och "agronom" på www.framtid.se - en sajt med över 2.ooo yrkesbeskrivningar! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    yrket Biolog är mycket brett. Att börja jobba och ej läsa mer efter 3 år på biologi-kandidatprogrammet är, dock, inte så vanligt. De flesta läser mer - t.ex masterprogrammen eller påbyggnads/specialiseringskurser. Att svara om just du får jobb om 3 eller om 5 år om du går vägen via biolog-programmet, kan vi på FRåGA SYV inte göra, för vi kan inte veta det; beror mycket på dina personliga egenskaper, kontakter du kommer att skaffa inom arbetslivet och även på annat, t.ex om du har körkort (vissa arbetsgivare kräver det) och vilka språk du kan (på vissa arbetsplatser önskar arbetsgivare att man kan t.ex tyska eller ngt annat språk...).

    Yrket Agronom är inte lika brett som Biolog, men även inom "agronom"-yrket finns "avdelningar"/specialiseringar som t.ex Husdjursagronom.
    För samtliga yrken inom "biolog" och "agronom" fälten förutspås "Balans på arbetsmarknaden" i Sverige inom de närmsta åren, alltså är prognosen att "utbud möter efterfrågan" och det blir "medelsvårt"-att få jobb.

    Läs på om olika yrken och utbildningar; prata med studievägledare på de programmen som du är intresserad av och fråga bl.a om du kan "provgå" en dag på programmet; lägg in ansökan om många olika utbilndingar till höstterminen (det är 12 alternativ du får söka - använda det och sök kanske alla 12 alternativ); det brukar vara möjligt att efter ansökningsperioden till högskola är slut ändra plats på de alternativen man lagt in i ansökan, men ej lägga till nya utbildningar att söka; så bättre att söka för många olika utbildningar än för få.