Linnea
    Hej!
    Jag vill plugga till biomedicinsk analytiker men eftersom jag gick ekonomiprogrammet på gymnasiet så måste jag läsa till en del kurser. Har kollat på naturvetenskapligt basår men vill inte läsa matte eftersom jag redan är behörig på mattefronten. Så jag undrar om det finns något "färdigt" program där man läser biologi 1 och 2, kemi 1 och 2 och fysik 1? Eller om jag måste läsa allt som fristående kurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    fråga på komvux i din kommun, där du är folkbokförd, om komvux kan göra ett "kurspaket" till dig av de kurser du behöver läsa, annars så söker du separat till varje kurs - på komvux i din kommun.
    ***
    folkhögskolorna kan de studierna också finnas: naturvetenskapliga basår, men om det går att välja bort matte där - kan jag faktiskt inte svara på. Studierna kan på en folkhögskola vara så "sammanvävda" i olika ämnen, att man läser matte "inom andra nat.vet.ämnena", så är får du fråga på varje folkhögskola - om du är intresserad av att se om du skulle kunna få behörighet genom folkhögskolestudier.