Luna

    Hej! Jag går på naturbruksprogrammet inriktning djursjukvård med naturvetenskaplig profil som utökade kurser. Vi läser upp till matte 4, svenska 3 och engelska 6 och också biologi 1 iom att det ingår på naturbruksprogrammet. Vi har också fått höra att våra kurser som djurens biologi kan översättas roll biologi 2 medan djuren i naturbruket och djurhållning tillsammans kan utgöra naturkunskap 2. Sedan sa någon annan att det bara gäller för att söka in på veterinärprogrammet, meningen för övriga program som till exempel läkare eller kandidatprogrammet i biologi. Jag har inte riktigt kunnat hitta någon information om detta. Vad stämmer egentligen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Luna!
    läs gärna information om Ersättningsmöjligheter (Särskild behörighet på annat sätt) på Universitets- och högskolerådets hemsida: uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen/slutbetyg-fore-2010/sarskild-behorighet-pa-annat-satt
    Om det blir förändringar i de reglerna borde de också dyka upp där på sidan, länk ovan.
    Det som står nu (nov 2020) är följande:

    Naturkunskap 2
    "Naturbruksprogrammet med kurserna Ekologi, Växt- och djurliv och Kretslopp". - Jag tolkar det som så: "Den som har gått NB med godkända betyg i de kurser som nämns ovan, har särskild behörighet vad gäller Nk2".

    Biologi 2
    "Den som har gått Naturbruksprogrammet med godkänt betyg i kurserna Ekologi, Växt- och djurliv, Kretslopp och Mikrobiologi och genetik har behörighet i Biologi B/Biologi 2."