Fredrika
    Jag har nyligen tagit studenten från naturbruksprogrammet, och funderar nu på att studera vidare. Jag har hittat en utbildning jag vill börja på, men måste då läsa några kurser på komvux. Har hört tidigare att man kan få tillgodoräkna vissa kurser om man läst naturbruksprogrammet. Hittade denna länk: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Sarskild-behorighet/Program-som-med-vissa-kurser-som-ger-sarskild-behorighet/ och undrar om jag alltså har kurserna biologi 2 och naturkunskap? Jag har under gymnasiet läst Djurens Biologi, Naturkunskap 1a1, djurhållning och djuren i naturbruket.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrika,
    om du har fått Examensbevis från Naturbruksprogrammet med Godkänt betyg i Djurens biologi,
    Marken och växternas biologi eller Biologi i vattenmiljöer  ger det dig samma särskild behörighet som godkänt betyg i kursen: Biologi 2.

    Om du har Examensbevis från NB med godkända betyg i kursen Natur­kunskap 1a1 och dessutom i kurserna
    Djuren i naturbruket och Djurhållning
    eller kurserna Djuren i naturbruket och Växtodling 1
    eller kurserna Växtkunskap 1 och Trädgårdsodling
    eller kursen Mångbruk i skog och någon av kurserna
    Skogsskötsel 1, Jakt och viltvård 1 eller Fiske och vattenvård 1 ger det dig samma behörighet som godkänt betyg i kursen: Naturkunskap 2.

    Vänligen
    ANNA