Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Komvux tar inte in på högre kurser om man ej sedan innan har godkänt betyg i underliggande kurser.
    Prövning kan man däremot anmäla sig till utan att behöva visa upp några betyg. På gymnasiet brukar man läsa underliggande kurser först men kan sedan fortsätta läsa högre kurser även om man fick F i lägre kurserna.
    Om man inte kan innehåll i biologi 1, har man mycket små chanser att klara av få godkänt betyg i biologi 2; det är därför komvux inte tar in: vill inte slösa pengar på att köpa plats på kurser när bedömning är att förutsättningarna saknas att kunna uppnå godkänt resultat.

    Studie- och yrkesvägledare