Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Donna,

    som gymnasielärare är man oftast behörig att undervisa i TVÅ ÄMNEN. En grundskolelärare /ämneslärare på högstadiet/ är oftast behörig att undervisa i TRE ÄMNEN.

    För att kunna läsa till lärare i Biologi - behöver man godkänt betyg i gymnasial kurs biologi 2. För övrigt så krävs det alltid Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Tack för svaret! Jag läser samhäll-beteende och har valt naturkunskap 2. Kan jag ersätta NK 2 mot biologi 1 och sedan komplettera med biologi 2?
    • Julia : Det är på Samhällsvet programmet inte förbjudet att läsa biologi men jag vet inte om just din gymnasieskola kan erbjuda läsa biologi. Fråga på din gymnasieskola och vi hoppas det går bra!;) lycka till!