Ceren
    Hej! Jag ska börja trean snart och är osäker mellan två yrken. Biomedicinsk analytiker har jag hört vara väldigt skön och rolig jobb, men problemet är att jag läser samhälle just nu och för det måste jag läsa ytterliggare ämnen efter studenten alltså NO-ämnen men jag har från när jag var liten haft svårigheter med de ämnerna och därför valt samhälle, jag skulle nog ändå klara mig vid komvux men jag undrar om det är smart att välja ett yrke som du tycker skulle vara kul med nackdelen att du har svårigheter med kemi osv. Jag valde tillochmed att inte ha matematik 3 som det tydligen också krävs, för jag gillar inte matte.

    Jag är också intresserad av sjuksköterska och har valt naturkunskap 2 men sen så är jag också väldig känslig person, jag behöver lite råd för det, jag tänker att jat kanske blir van med tiden? Jag älskar Att hjälpa människor och vill inte att min känslighet ska stå ivägen.. har ni några råd??

    Tacksam för svaret!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yaren,
    än har du gott om tid för att bestämma dig - och du kan också söka både till sjukskötersleprogrammet och Kurser för behörighet till BMA på komvux och på folkhögskolorna samt på basåret på högskolenivå; om du söker allt överallt - kan du se sen, var du kom in och välja då... det är om ca ett år i så fall som du behöver göra det valet.
    Vad du ska Söka på högskolenivå måste du veta innan mitten på april 2019. Ang. ansökningsperiod till Komvux - beror det på vilken kommun du är folkbokförd i.

    Råd som jag kan ge är att du går pratar med skolsköterska som i grunden är sjuksköterska; hen kan också förmedla kontakt till en skolpsykolog. "Överkänslighet" kanske går att "bota" med samtalsterapi... ? förhoppningsvis.

    Dina mål och intressen kan också förändras över tid. Du är fortfarande mycket ung.
    Under åk3 - se om du skulle kunna boka studiebesök till lärosäten som utbildar sjuksköterskor och BMA; ibland har man tur och får sitta med på några föreläsningar, träffa studerande på de högskoleutbildningar som man är intresserad av... "studieambassadörer" - sök efter dem; finns på många olika lärosäten (högskolor/universitet) - och studieambassadörerna kan ge en personlig bild av hur det är att läsa på deras utbildningar.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • : Men om jag väljer att läsa biomedicinsk analytiker, hur kommer jag att göra efter examen? Jag har som nämnt förut inte matematik 3 eller NO-ämnerna utan bara naturkunskap 2.
    • Anna : Om du inte är behörig till att läsa biomedicin - behöver du skaffa dig den behörigheten, vilket du kan göra på komvux, på en folkhögskola eller på basår på högskolenivå.
    • Anna : Man får söka till högskoleutbildningar, till komvux och till många olika folkhögskolor samtidigt; man kan också få flera olika studieplatser - samtidigt. Och blir det så, har man möjlighet att välja bland de erbjudna studieplatser.