Patrik
    Hej,
    Har lessnat på mitt jobb och tycker biomedicinsk analytiker låter intressant. Har börjat läsa lite vid sidan om jobbet för att få (områdesbehörighet A12) och har nyss läst Ma2b och Biologi 1. Vad behövs för snittbetyg för att ha en chans att söka in? Hur räknar man ut det och vilka betyg ska jag räkna med?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Patrik!
    det är bra att du började läsa kurser för behörighet.
    För särskild behörighet till BMA-programmet krävs som regel följande; Grundläggande behörighet + godkända betyg i Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik C. Eller: Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 3b eller 3c.

    Om hur höga betyg som krävs /betygssnittet/ behöver du inte tänka på, utan försök få så höga betyg i alla kurser som du läser och speciellt i den högsta kursen inom varje ämne, som t.ex inom matte - matematik 3 och inom kemi - kemi 2. Detta för att betyget i högsta kursen, dvs just i den kursen som du behöver för särskild behörighet kommer alltid att räknas in i snittet. När du blir behörig kan du se om det totala genomsnittet är för lågt eller OK för att ha en chans att komma in på BMA-programmet. Även med låga betyg kan man komma in i HP-urvalsgruppen, på resultatet av högskoleprovet. Därför är att bli Behörig viktigare än hur höga betyg man har. För att även med mycket höga betyg men som Obehörig kan man ändå inte komma in.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Julia syv

    • : Tack Julia för snabbt svar!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Visst måste det vara klokast att läsa Ma3b istället för Ma3c? Tänker att det borde vara lättare att få högt betyg i b än c.
    • Anna : Ja, det kan vara lättare att få högre betyg i matte 3b än i 3c. Du kanske gör klokt i att försöka få betyget i 3b, ja.
    Läs alla kommentarer