Jenny
    Hej, jag ansöker om CSN för första gången och har lite svårt med hur jag ska hitta blanketterna som jag behöver skicka in. De vill att jag skickar in en studieplan, men jag hittar verkligen inte en sådan. Jag ska studera till ämneslärare (religion) på Uppsala universitet. Dessutom ska jag skicka in en bilaga på mina studietider (Det ska framgå vilket datum undervisningen börjar och slutar, när examensperioderna ligger samt tider för lov, exempelvis jullovet.) Vart hittar jag den?

    Vänligaste hälsningar,
    Jenny
    • Julia : Läser du Ämneslärareprogrammet mot arbete i GRUNDSKOLAN eller i Gymnasieskolan?
    • : Jag läser mot arbete i gymnasieskolan!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,

    du förlorar inga pengar (Studiemedel) - även om du ansöker lite senare, under första 4 veckor Efter det att din utbildning har påbörjats. CSN betalar studiemeder upp till fyra veckor Retroaktivt, dvs det är inte så farligt att bli lite sen med sin ansökan... så ännu har du gott om tid att fixa allt.

    De uppgifter som CSN kräver av dig är det de "specifika detaljer" om din utbildning som de utbildningsansvariga på din utbildning kan ge dig. De uppgifter kan finnas någonstans på Universitetets hemsida, om man vet exakt vilken utbildning det gäller och letar noga.

    Du skriver inte om det grundskolelärare eller gymnasielärare du läser för att bli. Därför är det lite "farligt" - om jag nu hittar uppgifter för "fel utbildning".

    Tips: prata med dina "kursare", dem du ska läsa tillsammans med - de flesta av de kommer också att ansöka om Studiemedel och CSN kräver samma uppgifter från alla. Någon av dina kursare har kanske redan hittat var de uppgifter finns.
    Du kan också fråga utbildningsadministratör, studievägledare eller kurator på ditt lärosäte, som (jag är säker på) får liknande frågor i början av varje termin.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp! Jag ska göra lite efterforskningar och återkommer om jag hittar med info som kan svara på din fråga. Det skulle underlätta om du svarade ang. Exakt vilken utbildning du kom in på  -  skicka t.ex Direkt/snabblänk till beskrivningen av just din utbildning.

    Vänligen

    Julia SYV

    Kontaktuppgifter till personer som kan ge dig eller hjälpa dig att hitta den info som du behöver uppge till CSN, tror jag, finns på

    Besök Studievägledningen på Drop-in tid, är mitt förslag.

    • : Tusen tack för all hjälp! :) Har nu kontaktat vidare genom kontaktuppgifterna.
    • Julia : Ja, vi har mailat till studievägledningen på ditt lärosäte; fick svar att arbetsbelastning är just nu stor och svar kan därför tyvärr dröja. :(
    • Julia : Det är många olika frågor som studenter har i början av varje termin. Det är därför bra att ha lite tålamod. Du kan också försöka fråga dina kursare - som nästan alla behöver få tag på samma uppgifter om Studieplan, datum då studierna börja mm. Och jag kan tänka mig att någon har redan fått tag på dem. Om du fick eller får någon inloggning på "Mina sidor" på ditt lärosäte, kan det hända att du, som inloggad, kan se alla de uppgifter som du behöver ge till CNS.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi skickade din fråga direkt men fick först nu svar. Var god läs svar nedan:

    Hej, hänvisa studenten till oss så kan vi hjälpa henne med hennes frågor.

    Med vänlig hälsning

    ----------------------------------------------------------------------------------
    Studentservice
    Uppsala universitet
    Box 256, 751 05 Uppsala
    Besöksadress: Dag Hammarskjölds väg 7
    Telefon: 018-471 4710

    Redan student eller arbetsgivare? Knyt kontakt med arbetslivet!
    http://careergate.student.uu.se/sv