Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Achraf!

    Du kan ansöka om att göra Prövning i kursen. Du förbereder dig genom självstudier och gör test/prövning. Du får göra Prövning i vilken kommun du vill, det behöver ej vara den kommunen där du är folkbokförd. Kostnad för prövningen är 500 kr.

    Oftast är det bekrämare att göra pröving i sin egen kommun. Gå in på kommunens hemsida och sök på "prövning". Om du uppger var i landet du bor, kan jag hitta info om prövningar i din kommun eller i närliggande kommuner och skicka länkar till dig.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    P.S: jag undrar om du kan söka till nästa start på komvux. Ta reda på när det blir, nästa kursstart, alltså. Om man får Nej om att läsa en kurs på Komvux, då är det inte för all framtid, utan det finns alltid möjlighet att komma in till nästa kursstart.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej Milla, tack för det snabba svaret. Jag bor i Hallunda , Botkyrka kommun. Jag har tänkt söka till nästa kursstart som är den 21 mars. Det jag undrar med den är om jag hinner få betygen så jag kan söka med dem ? Sen så får man svar en vecka innan kursstart om man blivit antagen.
    • Milla : Samhällskunskap 1a2 är en kurs á 50 poäng och den läses på heltid på 2,5 veckor och på halvtid - på fem veckor. Den långsammaste studietakt som finns på Komvux är på 25% och då läses den kursen på 10 veckor. Du måste söka till högskola innan 15 april men du kan komplettera med betyg till mitten av juni. Råd till dig: påbörja självstudier nu direkt men sök ändå till kursstart 21 mars. Om du inte kommer med då, har du kunskaper och kan anmäla dig till prövning.