Mia
    Hej! Jag pluggar till A,B(betyg) i andra ämnen men en sak undrar jag! Om man har A,B i andra ämnen men E-D i matte, kan man inte bli advokat, läkare etc?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Mia,
    för att bli behörig att söka till läkare, måste man uppnå godkända betyg i följande gymnasiekurser: Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2.
    Advokat kan man bli på sikt. Grundutbildning på högskolan heter Jurist och behörighet till den utbildningen är (förutom Grundläggande) Samhällskunskap 1b och Historia 1b. Matematik ingår inte i behörighet till utbildningen som på sikt kan leda till att man blir advokat.

    Exakt vilka betyg man har (så länge de är GODKÄNDA betyg) i vilka kurser, spelar OFTAST ingen roll vid ansökan till högskola/universitet. Det finns dock undantag: t.ex. Handelshögskolan i Stockholm kräver minst C betyg i ett antal kurser. Men allt som oftast är det endast Medelvärde som spelar roll.
    Så svar på din fråga är att för behörighet till advokat eller läkare, ställs det inte krav på att ha hÖGRE betyg i Matte än E. Sedan är det viktigt att veta att det är svårt att komma in på jurist och på läkarutbildning, då höga Meritvärden krävs pga stor konkurrens om utbildningsplatserna på de utbildningarna.

    Ha det bäst!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Spelar det någon roll om man går i ett dåligt gymnasium? Påverkar en dålig skola mål att få A i sina betyg? Måste man vara född smart för att snitta A?Eller går det att plugga sig till ett A?
    • Julia : Jag kommer att skriva ett nytt svar på din fråga nu! Julia SYV på Fragasyv.se
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Mia,
    det är svårt att ge ett enkelt svar på de frågor som du ställer.
    Vad är en "dålig" skola? och vad är en "bra skola"?
    Att vara "född smart" under lättar så klart för att snitta A men många gånger går det att plugga sig till A-betyg.
    Vi är alla olika och olika skolor och olika sätt att plugga passar oss.
    Läs tips och se korta 2-3 min filmer på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik och försök hitta DITT EGET SÄTT ATT PLUGGA som passar dig bäst.
    Byt till en bra skola, dvs till en skola som är bra för just dig! Varför stanna på en dålig skola, som du inte trivs på eller tycker att den hämmar dig i din strävan mot höga betyg?
    Gör så här:
    kontakta rektor (eller flera rektorer) på den skolan (eller de skolor) dit du vill byta med frågan om det finns plats. Om du får ett positivt svar, be om att få Provgå på skolan i minst en dag, kanske flera dagar - innan du bestämmer dig om du vill byta till just den skolan eller ej.

    Sedan det där med betyg är ju inte helt avgörande. Är man duktig, påläst och har allmän bildning - gör man bra ifrån sig på Högskoleprovet. Då kommer man in "den vägen".

    Ha det bäst & hör av dig om du har andra frågor.
    Julia SYV