Ludwig

    Hej! Jag studerar just nu ett program på 100%. Men vill hoppa av och söka ett nytt program till hösten 2020. Vill dock söka kurser till vårterminen 2020 för att ha något att göra medans man väntar på ansökan och antagningsbesked för hösten 2020. Men kan man bli antagen till fristående kurser för vårtermin 2020 om jag redan är antagen till ett program? Eller måste jag hoppa av programmet nu innan antagningen till de fristående kurserna behandlas? Mvh Ludwig

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du behöver inte hoppa av; du kan ansöka om kurser och invänta antagningsbesked och bestämma sen, om du vill hoppa av programmet eller inte.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ludwig,
    om du gör ansökan om kurser när du läser ett högskoleprogram, lägg dina kurser i din ansökan högst upp, som första, andra, tredje... alternativ - du kan bli antagen till 45 hp nya kurser/program - alltså till ännu 150% av studietakt per termin.
    Jag tänker dock på studiemedel. Om du tar studiemedel och inte kommer få så många avslutade med godkända resultat kurser, inom ditt program, kan det innebära - tyvärr - att du får avslag på studiemedel från CSN, när du börjar läsa dina kurser.
    Nu är det CSN som bestämmer kring studiemedel. och inte Fråga syv... men vi vet av erfarenhet att det har hänt att folk "bytte" från ett program till att jobba eller läsa en annan utbildning, och fick fortsättningsvis avslag på studiemedel - detta pga de ej kunde uppvisa "godkända studieresultat"; då betygen sätts i slutet av kurserna (och kurserna kan sluta i slutet av läsåret, t.ex - ofta gör de det) - då har man inga betyg mitt i kurserna... då blir det för CSN "icke-godkända studieresultat". Det kan komma som en otrevlig överraskning. Se om du får betygen i kurserna till slutet av terminen, inom ditt program... eller inte. Om inte - fundera över om du kan under våren läsa utan studiemedel (i värsta fall).
    Vänd dig direkt till CSN om du har frågor om studiemedel.
    Vänligen
    Julia

    • :

      Hej tack för ditt svar! Jag skall absolut kolla upp när de sätter betygen! (1.)Och när du menar "..läsa utan studiemedel" är det då utan både bidrag och lån? (2). Uppmärksammade också nu att detta står på csn hemsida:"Första gången du avslutar dina studier eller gör ett studieuppehåll får du en betalningsfri period på sex månader. Denna betalningsfria period får du en gång".. jag hoppade av några kurser i våras (vt19), men betalade tillbaka allting då. Så kommer dem kräva att jag skall börja betala tillbaka även fast jag studerar kurser till vt20 (med eller utan studiemedel)?

    • Anna :

      Det där med "betalningsfria perioden" måste du ta med CSN. Reglerna är i första hand skrivna för en enkel situation, t.ex personen har läst ett program på några år (t.ex kandidatprogrammet, som är ett 3-årigt program på heltid; bara för att ta ett exempel). Hen klarade då alla kurser och fick godkända betyg i alla kurser som ingår i programmet. Hen läste på heltid och ej hade några studieuppehåll. Då behöver hen inte under de första månaderna efter hen avslutade sina studier betala tillbaka på studielånet till CSN, men hen får givetvis göra det om hen vill (göra frivilliga inbetalningar). Om samma person efter att ha jobbat i några år läser ännu mera - påbyggnadsutbildning t.ex masterprogrammet (om hen tidigare har tagit ut kandidatexamen) då får inte samma person ännu en betalningsfri period efter avslutat masterprogram, utan måste börja betala på lånet ganska omgående. Det är så reglerna menar... men i praktiken så hoppar de studerande mellan utbildningar - påbörjar, hoppar av (har avslutade och oavslutade kurser - i omgångar...) ... och det är inte lätt att bringa reda i sådana situationer; så CSN´s beslut i varje enskilt fall gäller; kanske går det att få Undantag beviljad (om det finns läkarintyg eller om det kan påvisas att ngt. särskilt har hänt...).
      Reglerna står på CSN´s hemsida men hur de tolkas och tillämpas - är upp till CSN. Det går inte att i reglerna beskriva varje situation som kan inträffa.
      Grundtanken är att man noga ska tänka över Vad man vill läsa Innan man påbörja studierna. Detta för att förhindra att en person kan ha många påbörjade och icke-avslutade utbildningar, förbrukar alla (eller de flesta av) sina studiemedelsveckorna och sedan, när hen väl kommer slutligen fram vad hen Vekrligen vill studera, så har inte hen den ekonomiska möjligheten (för att hen redan har förbrukat alla veckor som man kan få).

    • : Tack för svar! Jag kontaktar CSN nu och så får vi se vad som gäller min situation!
    • Anna : Bra, gör det och lycka till!
    Läs alla kommentarer