Susan

    Hej Jag har läst receptarieprogrammet i ett helt år nu och blev intagen till apotekarprogrammet. Om jag tackar ja till platsen kommer jag behöva läsa till apotekare i 5 år? Eller kommer jag läsa det i 4 år i och med att jag redan har läst receptarieprogrammet i ett år. Hur fungerar det? Tack i förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Susan,
    jag tror du behöver ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Det brukar finnas information om hur man ansöker om det på lärosätenas egna hemsidor. Du kan annars fråga på den institutionen dit du blev Antagen. Frågan här är om kurserna som du har godkända betyg i, från receptarieprogrammet, är exakt samma kurser som läses i år1 på apotekarprogrammet; om det är så - borde du kunna bli "uppflyttad" till år 2 på apotekarprogrammet. I vilket fall får du svar på din ansökan om Tillgodoräknande av tidigare utbildning, om du gör den ansökan.
    Mvh
    L.

    Liselotte