Gäst
    Hej
    jag vill komplettera min utländska högre utbildning; fick svar att det saknas Engelska 6 betyg och att jag därför är obehörig, från Antagning.se men jag har fått Licensiat examen och skrev och försvarade mitt licensiat-arbete på Engelska. Det borde Antagning.se ta hänsyn till, eller ? Måste jag ändå läsa engelska 6?
    Tacksam för ett snabbt svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Du nämner i din fråga "Reell kompetens".
    Om man inte har fullständig gymnasiekompetens, t.ex om man hoppade av gymnasiet eller aldrig började - men har minst 3 års arbetslivserfarenhet på minst 3 år + har ett antal godkända betyg, bl a i Engelska A eller i Engelska 6; kan man bli bedömd att ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier. Om du inte sedan innan har godkänt betyg i Engelska A /det är en kurs som upphörde att existera sista juni 2016 och man kan därför inte få betyg i den/ - måste du nu få godkänt betyg i Engelska 6.

    Så ser reglerna ut - vad gäller Reell kompetens. Om Antagning.se kan göra undantag på punkten "engelska" måste man fråga Antagning.se... eftersom det är ett UNDANTAG, går det inte att ge ett generellt svar på vilka betyg eller vilka andra dokument som skulle få Antagning.se att bedöma att de kan bedöma att man är behörig inom engelska.

    Det finns på Antagning.se en blankett att ladda ner som heter - Ansökan om bedömning av

    reell kompetens/att undantag görs - den är på 3 sidor och kan fyllas i direkt på nätet. Fyll i den och skicka till Antagning.se
    Överst på blanketten står det bl a "Vissa universitet och högskolor har egna regler för bedömning av reell kompetens. Kontrollera därför vad som gäller på varje högskolas egen hemsida innan du fyller i blanke en." - börja kanske med att Kontrollera med just det lärosäte där du vill komplettera din utbilnding.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA