Kimia
    Vilka kurser behöver jag lägga till?,förutom Eng6 och Sva3.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    behörighettill Tandgygienistprogrammet är:
    Grundläggande behörighet samt Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    För att bli behörig på VO, måste du lägga till Matematik 2a.
    Naturkunskap 2 kan ersättas: om du får examen från Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1, Hälsopedagogik, Medicin 1 och Etik och människans livsvillkor - då behöver du inte läsa Naturkunskap 2.

    Samhällskunskap 1a1, 50 p. läses som obligatorisk kurs på VO.
    Samhällskunskap 1a2, 50 p. - behöver du läsa till. Den kan inte läsas inom Progrmafördjupningen på VO. Fråga på skolan om du kan läsa den inom Individuellt val - om den möjligheten finns.

    Det är, sådeles, möjligt att bli behörig till Tandhygienist om man läser på Vård/omsorgsprogrammet.

    Mvh
    Julia SYV