Evelina
    Jag har fast anställning men vill skola om mig till billackerar via yrkesutbildning, kan jag göra det eller är det endast arbetssökande som får den chansen?

    4 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    På Arbetsförmedlingen ( om man vill att AF köper utbildning ) prioriteras det långtidsarbetslösa men Komvux prioriterar personer med Kort tidigare utbildningsbakgrund - oavsett om de har arbete eller inte; du kan göra ansökan till yrkesutbildning på komvux.

    Utbildningsanordnare Movant AB - Movant har vux utb fordonslackerare på följande orter .
    Lund Luleå Umeå och i Varberg. För mer info var god se movant.se/utbildningar-komvux/fordon-och-transport/fordonslackerare.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina,

    billackerare >> utbildas i Sverige i första hand på gymnasieskolan. Men du frågar, om jag förstår dig rätt, om utbildningar för vuxna.

    Utbildningar på Komvux (kommunal vuxenutbildningen) är det varje kommun som ansvarar för att ordna för de personer som är skrivna (folkbokförda) i den aktuella kommunen. Du måste därför fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Utbildningar som Arbetsförmedlingen (AF) anordnar, är det Arbetsförmedlingen som ansvarar för. Ibland kan man själv söka dem, men man måste i så fall vara inskriven på Arbetsförmedlingen för att kunna söka dem; och ibland anmäler en arbetsförmedlare dig till en sådan utbildning, dvs ofta kan man inte söka själv, utan endast med hjälp av sin handläggere på arbetsförmedlingen.  Även om du jobbar idag kan du skriva in dig på AF som "ombytessökande", dvs du vill söka Andra Typer av jobb.

    Mina råd till dig är därför att du pratar med en studie- och yrkesvägledare på Komvux (Kommunal vuxenutbildningen) i den kommunen där du är folkbokförd i och att du pratar med en arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen. Om du inte är inskriven på Arbetsförmedlingen, kan du ändå få information om någon lämplig utbildning finns, men för att kunna bli anmäld till den, kommer Arbetsförmedlingen (AF) kräva att du skriver in dig.

    Ännu ett möjligt alternativ är att söka jobb utan billackerare-utbildningen och be sedan arbetsgivaren att hen köper utbildning till dig. Det är svårt att få utbildning den vägen, men det finns ändå en liten chans - det finns exempel på när folk lyckas få utbildning den vängen; anställning först och utbildning under anställningen, med lön. Därför tänkte jag att nämna den möjligheten för dig, även om chansen är liten. När det är ont om utbildad arbetskraft, blir arbetsgivare ibland tvungna att anställa först och sedan utbilda på arbetstid.
    En variant inom detta är "Vuxenlärling" - att man ej får jobb utan praktik/lärlingsanställning och blir upplärd på arbetsplatsen.

    Länktips: Framtid.se/yrke/billackerare >>
    Framtid.se/studier/komvux >>.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen

    Julia SYV

    SYV-besökare SYV

    Hej, jag har ett "kreativt förslag"... vet inte alls om det går att genomföra i praktiken... men... Så här tänker jag: eftersom det verkar vara rätt svårt att hitta var man som vuxen kan utbilda sig till Billackerare, skulle man kunna fråga på de >> ungdomsgymnasierna, som erbjuder FT, inriktning Karosseri & Billackering - om de kan tänka sig att anställa på deltid som "lärarassistent för yrkeslärare på fordon- och transportprogrammet" och så lär man sig tillsammans med ungdomar som läser på gymnasiet som vill bli billackerare; och samtidigt är man "vuxen i skolan"/lärarassistent. Det är inte ngt. upplägg som existerar idag - i alla fall känner inte jag inte till det. Vill man, så kan man testa - om det skulle kunna gå att ordna. och i så fall - LYCKA TILL!

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick info om att utbildningsföretag Lernia erbjuder i samarbete med arbetsförmedlingen (AF) - utbildning till billackerare i Malmö, Oskarshamn & Växjö, men man måste vara inskriven på AF och det är tillsammans med sin handläggare på arbetsförmedlingen som ansökan görs.
    Mvh
    ANNA

    Hej igen, vi fick nu tips om att vuxenutbildningen i Norrköping erbjuder utbildning för vuxna i Lackeringsteknik - se info på ebersteinska.norrkoping.se/utbildningar/vuxenutbildningar/lackeringsteknik. Kan finnas möjlighet till sen antagning till årets omgång, hör med antagningen på vuxenutbildningen i Norrköping 011-15 34 93 så snart som möjligt.