Julia

    Jag vill studera biologi och inrikta mig på djur (tex djurskydd, djurhållning). Jag kopplar alltid naturvetenskapliga ämnen till svår matte men det kanske inte alltid är fallet? Jag ska plugga upp matte 2 så jag kommer förhoppningsvis ha behörighet för det. Men behöver man alltid ha matte 3 eller 4 för att studera biologi?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!
    vill du läsa biologi-program eller fristående kurser? För behörighet till programmen i biologi på de svenska lärosätena gäller att det för särskild behörighet brukar krävas t.ex Biologi 2, Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 1, Matematik 3c (men ofta även Matematik 4).
    Jag känner inte till något program i biologi på högskolenivå där lägre behörighet än matematik 3c skulle krävas. Som sagt, ofta är det matematik 4 som krävs + kemi, fysik och biologi också.