Karin
    Hej! Jag går sista terminen på Vretagymnasiet och har gått en djurskötarelinjen utan naturvetenskaplig profil. Djur vi läst om är häst, ko, gris, får och häst. Jag har funderat på sista tiden att bli djurvårdare, kan man börja jobba som djurvårdare om man är utbildad till djurskötare? Eller krävs viss behörighet? Jag har inte högskolebehörighet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Karin, det är upp till arbetsgivaren att anställa vem hen anser vara mest lämpad för jobbet - av dem som söker jobbet. Du skall definitivt söka alla de jobb som du vill ha.
    Exempel på hur en arbetsgivare beskriver sina önskemål i en aktuell annons /sista ansökn.dag 29 mars 2015/: "Vi söker dig som har en påbörjad eller avslutad djurutbildning, på minst gymnasienivå, med inriktning djurkunskap eller motsvarande. Har du foderlära är det meriterande så även praktisk erfarenhet av djurvård. Du är minst 18 år fyllda och har B-Körkort."
    Fundera över om du kan tänka dig att starta eget och bli din egen arbetsgivare: http://www.framtid.se/vaga-starta-eget-foretag/

    Andra alternativ du har är att söka en yrkeshögskoleutbildning, t.ex. http://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare /du är behörig att söka till Yrkeshögskola/. Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se

    I början-mitten av februari kommer nya utbildningar upp där på sajten och det är bra om du tittar på www.yhguiden.se i mitten av februari för att se om någon ny intressant för dig YH utbildning skall starta.

    Högskolebehörighet behövs om man söker utbildningar på högskola/universitet. Om du vill söka till högskola/universitet, kan du ansöka om att läsa kurser på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Mvh
    Julia SYV