Linnea

    Hej! Jag är 22 år gammal och gick en samhällsvetenskaplig inriktning på gymnasiet. Nu vill jag sadla om och bli djurvårdare på veterinärklinik men saknar då såklart rätt gymnasieexamen (dvs naturbruksprogrammet inriktning djur). Det närmsta jag kommer är naturkunskap 1B och växternas och blommornas biologi. Jag vet att det finns utbildningar på yrkeshögskolor men jag har inte rätt behörighet för dessa och skolorna ligger för långt bort. Det finns dock ett yrkes gymnasium i min kommun som erbjuder naturbruksprogrammet med inriktning djur, men jag antar att jag är för gammal och dessutom redan har en gymnasieexamen sedan innan. Därför vet jag inte riktigt vad jag ska göra, jag vill bli djurvårdare på djursjukhus men vet inte hur jag ska ta mig dit.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en viktig fraga du ställer men som också är svår att svara på. Det kan vara enklare för dig att komma in på slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/djursjukskotare för att utbilda dig till Djursjukskötare än att hitta möjlighet att skaffa yrkesutbildning på gymnasial nivå för att bli Djurskötare/DJURVÅRDARE
    Till ungdomsgymnasiet blir du inte antagen på grund av din ålder. FRÅN 1 JULI det året man fyller 20 år "hör man till"komvux. Inom komvux kan utbildningar till Djurskötare/DJURVÅRDARE finnas men om du redan har gymnasieexamen så är det väldigt liten chans att du blir antagen. Men fråga på komvux i din kommun (där du är folkbokförd); fråga om det i din kommun finns den utbildningen och i andra hand, fråga om din kommun skulle ev.bevilja "interkommunal ansökan/ersättning" (jag menar om du söker till utbildning till Djurskötare/DJURVÅRDARE i en annan kommun, där du inte är folkbokförd, om din kommun gick med på att betala för din utbildningsplats i så fall)? chansen är enl.min erfarenhet, liten. Fundera på att utbilda dig på högskolenivå; titta t.ex på yrke/djurfysioterapeut

    Studie- och yrkesvägledare