Nadia

    Hej, jag går 2:an på vård och omsorgsprogrammet och jag har ingen aning om vad jag vill bli i framtiden. Jag vet inte heller vilket jobb som skulle kunna passa just mig med min personlighet och intressen. Jag har väldigt mycket ångest för det då jag tar studenten nästa år, och jag gillar att vara förbered. Finns det bra sätt som man kan får reda på vad som skulle passa just mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nadia,
    det är bra att du tänker på framtiden och vill vara förberedd. Men det finns några "svårigheter" t.ex kan dina intressen och möjligheter för ändras från nu tills det blir dags att söka jobb eller utbildningar om cirka ett år. När man är ung kan intressen och mål i livet förändras ganska mycket på kort tid. Vad jag menar med "möjligheter" så är det dina betyg i första hand som jag tänker på: det är en situation om du får examensbevis (och inte ett studiebevis, som inte ger behörighet till svenska högskolestudier) + också har godkänt betyg i matematik2, då blir du behörig till sjuksköterskeprogrammet. I annat fall måste du först komplettera...
    Men in på en yrkeshögskoleutbildning kan man komma in även som obehörig, t.ex med studiebevis och matte 2 krävs endast på yrkeshögskoleutb.med Teknisk inriktning men ej om man vill läsa för att bli Specialistundersköterska, Tandsköterska eller med.sekreterare.
    Eftersom du läser på VO, gissar på att du har intresse för vårdyrken. Titta därför gärna på yrken inom Hälsa / Vård-omsorg.
    Du får gärna titta på många olika yrkespresentationer. På www.framtid.se finns det över 2.ooo yrkesbeskrivningar med tillhörande info om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas. Du kan t.ex börja med att titta på yrken som Specialistundersköterska och  Tandsköterska.

    Bra att skaffa sig arbetslivserfarenhet
    Det är jättebra att försöka skaffa sig så mycket arbetslivserfarenhet som möjligt, och speciellt om man är osäker på vilken karriärväg man vill ta. Försök få sommarjobb och/eller extrajobb.

    Sök in på många olika vägar samtidigt!
    Om man är osäker på vad man vill göra efter gymnasiet är det bra att söka jobb och samtidigt många olika utbildningar. Inom yrkeshögskola kan man söka jättemånga olika utbildningar samtidigt (eftersom man söker till varje utbildning direkt till skolan och kan bli antagen till många olika utbildningar på en och samma gång). Det går alltid att tacka Nej till erbjuden studieplats och till jobberbjudanden. Därför är det "ofarligt" (och rekommenderas) att söka olika utbildningar och olika jobb - allt på en gång.
    Titta gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/omsorgsforlaget/stodpedagog-inom-funktionsvariation
    utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/specialistunderskoterska-psykiatri
    utbildning/yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn
    utbildning/yh-region-kronoberg/psykiatrispecialiserad-underskoterska-skotare-boendestodjare
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/stodpedagog
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-anestesi-operation-och-intensivvard