Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Beheshta!

    Skillnaden mellan olika inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet är inte så stor, och speciellt vad det gäller att bli behörig till vidare (eftergymnasiala) utbildningar. Det kan du se i Programplanen för Samhällsvetenskapsprogrammet - det är enbart om du vill bli lärare i Geografi eller i Samhällskunskap, som inriktningskurserna spelar roll.

    Däremot för att bli behörig till utbildning som leder till att man kan jobba som Civilekonom - behöver du läsa mer matte än det som ingår som obligatoriska kurser i SA. Du behöver i fall läsa Matte 3b och 4 - som programfördjupande kurser (eller inom Individuellt val).

    Inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet läser man från åk2. I fall du väljer söka till en gymnasieskola som erbjuder flera olika inriktninga på SA, kan du bestämma dig senare, under åk1 - innan åk2 (angående vilken inriktning du vill läsa).

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    Julia