Jon
    jag vill bli fastighetsförvaltare vilken linje ska jag gå ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jon,
    Fastighetsförvaltare är en Yrkeshögskoleutbildning, http://www.yhguiden.se/utbildning/fastighetsakademin/fastighetsforvaltare1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/newton-kompetensutveckling-ab/fastighetsforvaltare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/fastighetsforvaltare3
    och du kan se utbildningarnas presentationer på länkarna ovan.

    Behörighet: Gymnasieexamen + minst betyg E i kurserna Matematik 1 och Svenska /eller Svenska som Andra språk/ 2. Det är också önskvärt att sökande har erfarenhet från Fastighetsbranschen.

    Angående vilket gymnasieprogram som du behöver läsa för att bli behörig till att söka YHutbildning till Fastighetsförvaltare så är svar: formellt sett vilket som helst gymnasieprogram
    för att
    Matematik 1 är en obligatorisk kurs på samtliga program
    och Svenska 2 kan man lägga till inom Programfördjupningen eller inom Individuellt val /i fall den inte ingår i ditt program/.

    Jag skulle dock rekommendera att du tittar lite närmare på följande gymnasieprogram:
    Ekonomi
    och
    VVS&Fastighet.

    Ekonomi är ett högskoleförberedande program, Svenska 2 ingår som en obligatorisk kurs och det är mycket värdefulla kunskaper du skaffar dig på det programmet - med tanke på att Fastighetsförvaltning handlar i mångt och mycket om ekonomí.

    VVS&Fastighet är ett yrkesförberedande program: lägg till Svenska 2 inom Individuellt val. Jag rekommenderar att även lägga till Svenska 3 inom Individuellt val samt Engelska 6 inom Programfördjupningen. På så sätt får du på VVS&Fastighetsprogrammet - Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Bästa häsningar & lycka till!
    Mikael SYV