Fredrik
    Hej!

    Kan man bli fastighetsmäklare genom att gå ekonomiprogrammet - inriktning Samhällsbyggande och miljö?
    Jag vet att ekonomi- alt. samhällsprogramet är den bästa linjerna, men är dock mer intresserad av tekniklinjen då jag även är intresserad av arktiektur.
    Så att gå tekniklinjen för att bli mäklare, omöjligt? Vad rekommenderas man välja eget val?

    /Fredrik

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Fredrik,
    behörighet till en högskoleutbildning Fastighetsmäklare är Grundläggande behörighet + Matematik 3 samt Samhällskunskap 1b.
    Grundläggande behörighet får du om du tar ut Gymnasieexamen från ett valfritt högskoleförberedande program. Kurserna Matematik 3 och Samhällskunskap 1b ingår som obligatoriska i Teknikprogrammet. Du blir således fullt behörig att söka till Fastighetsmäklare efter TE.

    Du frågar om man kan bli fastighetsmäklare genom att gå Ekonomiprogrammet också. På EK finns det två inriktningar: Ekonomi och Juridik. Oavsett inriktning på EK, så är kursen Samhällskunskap 1b - en obligatorisk kurs men Matematik 3 läses som en obligatorisk kurs bara på inriktningen Ekonomi, men ej på Juridik. Dock, kan man välja Matematik 3 som en kurs inom Programfördjupningen. På så sätt kan man bli behörig efter EK också.

    "Samhällsbyggande & miljö" är en av inriktningarna på Teknikprogrammet. Oavsett inriktning, blir du behörig att söka Fastighetsmäklarutbildning efter TE (under förutsättningen att du fullföljer hela utbildningen och blir godkänd i kurserna).

    I din fråga nämner du också Samhällsvetenskapsprogrammet. På SA är Samhällskunskap 1b en obligatorisk kurs, men Matematik 3 ingår inte i någon av inriktningarna, utan du bör lägga till den inom Programfördjupningar - i fall du vill bli behörig att söka Fastighetsmärklarprogrammet på högskola/Universitet.

    Jag vill passa på och tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildningar Fastighetsförvaltare, se info- här:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/newton-kompetensutveckling-ab/fastighetsforvaltare
    och Teknisk förvaltare, se info- här: http://www.yhguiden.se/utbildning/fastighetsakademin/teknisk-forvaltare1
    samt om utbildningen till Fastighetsingenjör: http://www.yhguiden.se/utbildning/fastighetsakademin/fastighetsingenjor-gbg
    och till Facility Manager, se info på länken: http://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/facility-manager2.

    Önskar dig allt väl! Återkom om ngt. är oklart eller om du har andra frågor.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare